Abraham Maslow: “İnsanlarda hayal kırıklığı yaşamamak için yanılsamalardan kurtulmak” gerektiğini belirtir. İnsanları ve kendimizi olduğumuz gibi kabul etmeyi öğrenmek gerekir. Mükemmel insan diye bir şey yoktur. İletişim kurarken uyum yakalayacağınız insanlarla sağlıklı iletişim kurabilirken bazen de bencil, sinir bozucu ve karamsar insanlarla iletişim kurmak zorundayızdır.
Karl Marx: İletişim açısından bizlere belli bir anlamda bir insan da bir meta ile aynı durumda olduğunu düşünmektedir Das Kapital’de. Ona göre; insan ne elinde bir ayna ile dünyaya geldiğinden ne de “Ben benim” diyebilen Fichteci bir filozof olduğundan bir insan, ilk önce kendini başka bir insanda görüp tanır. Peter, yalnızca bir insan olarak kendi suretini tanıdığı başka bir insanla, Paul ile olan ilişkisi aracılığıyla kendini bilir. Bununla birlikte, Paul de tamamen insan türünün veya Peter’in görünüş biçimi olan Paul olarak onun fiziksel formunda olduğunu belirtmektedir.
İletişim, insanların toplumsal dinamikleri ve dünyayı yorumlamak, birbirlerini anlamlandırması yanında ortak anlam oluşturmada sosyal gerçekliği dönüştürebilmeleri için birbirleriyle sembollere dayalı olan ilişki kurma tarzıdır. İletişim; karmaşıktır. Hem kendimiz için hem de karşıdaki kişi için doğrusal olmayan bir düşünceyi aktarmak için dil aracını, görüntüyü ve sembolleri yansıması/yansıtma sürecidir. Örneğin, şu anlattığım iletişi konusundaki düşüncelerimi okuduğunuzda sizin düşüncenize uyumlu olduğu ya da aktarılabildiği anlamına gelmez. Tersine iletişim aynı süreçte iletişimsizlik içinde bir şeyler iletir.
Şu an bu yazıyı okurken önceden belirlenmemiş geçmiş deneyimlerinize, normlarınıza veya ideolojik bakış açınıza göre bireysel ve toplumsal ilişkinin niteliklerine bağlı olarak iletilen fikir yazısı olarak belirli bir şekilde yorumlayabilirsiniz. İletişim kurarken diğerinin düşünce örüntülerinde bir değişiklik olacaktır: şu an yazdıklarımı okurken kendi düşünceleriniz de yorumlama işlemine başlamıştır.
İletişim
diğerini anlama, yanlış anlama, anlaşma, kısmi anlaşma, anlaşmazlık, çatışma,
tartışma gibi benzeri olasılıklara neden olur. Bunun sizde bir yansıması
olacaktır; ancak hangi derecede aynı frekansta olduğunuz, farklılıklar,
çarpıklıklar, bulanıklıklar vs… olacağı hem okuduğunuz yazının yansımasına hem
sizin şu an bu yazıyı okurken içinde olduğunuz duygu ve düşünce halinize ve hem
de sizden bağımsız şu an çevrenizde olup biten birçok faktöre bağlıdır. İletişim için buraya kadar açıklamam yeterli diye düşünüyorum. Ancak günlük yaşamlarımızda yukarıda sözünü ettiğim iletişimin teorik anlamaları çok fazla geçerli değildir. Bizler Anadolu insanı olarak tartışmayı seven, taşlamayı seven bir kültür yapısına sahip olduğumuz için günlük hayatta iletişim kurmada yaşanılan zorluk noktalarına kısaca şöyle bir değinip bırakacağım.
Faydalanırsanız ne mutlu bana!
İletişimde Bir
tartışma Nasıl Kazanılır?
“İddiacı
iletişim” ya da “kendinize nasıl değer ve saygı duyulur” vb. iletişim kursları
veriyorlar.
Açık
söylemek gerekirse, herkes parasını istediği gibi harcar...
Benim
açımdan başlıklarda zaten prensip hatası vardır. Çünkü iletişim diğeriyle iyi bir
takas modelidir. Çatışmacı veya kavgacı değildir.
Yani
benim bakış açımdan toplumsal yaşamın içinde diğerleriyle sağlıklı iletişim
için bazı ipuçlarını vereceğim. Üstüne bir de bedava!
İletişimde
Uyumun Önemi
İletişim
kurduğunuz kişi veya kişilerle uyum varsa etkilidir; güven, sempati, saygı ve
dinlemek olmadan iletişim kurma biçimlerinde teknikler işe yaramaz.
Bir
şeyler yiyormuş gibi konuşun. Çoğu insan kalabalıkta konuşmaktan korkuyor.
Bunun içinde toplu konuşma tekniklerini kullanıyorlar ve sonuç daha da aptalca
görünebiliyor. Diğer yandan sadelik ve doğal olan iletişim kurmak yapaylıktan
daha fazla güvenlik aşılıyor. Hata yapsanız da, kekeleseniz de, engelseniz de
fark etmez, bu olabilir, durursunuz ve baştan başlarsınız. Bu yüzden spontane
olun.
Sizi
dinlemek isteyen zaten seni dinleyecektir. İletişimde aktarım kanalının akışını
kendi haline bırakmak diğerine kendinizi dinleme zorunluluğu hissi vermeyecektir.
Anlamak Doğru Olmaktan Daha Önemlidir
Sizin
için önemli birisiyle tartışıyorsanız (ortak, arkadaş, aile ferdi vs.)
konumlarınıza ve inançlarınıza takılmak yerine dinlemeyi, yargılamamayı,
anlamaya, her ikisi için de iyi bir tavizde bulmaya çalışın. Gerilim anında her
şeyi söyleyebilirsiniz. Böyle durumlarda esnemek için kendinize zaman verin. Nefes alıp sakin bir kafayla huzur içinde düşünceleri
netleştirmek daha iyidir. Ayrıca her iki tarafta sakinleşmeden tekrar iletişim
kurmamaya çalışın. Bu iletişimdeki çatışmayı soğutma arasıdır. Çatışma
yaşadığınız kişi veya kişilerle olan duygu veya düşünceyi soğutma arası değildir.
Bu noktada dikkatli olmak gerekir.
Bir Tartışmayı Kazanmanın En İyi Yolu Ondan Kaçınmaktır
İlgilenmediğiniz
insanlarla iletişim kurmaya “zorlandığınız” durumlar vardır: Bunlar, patron,
müşteri, akraba, tanıdık olabilir.
“Ona
4’ü söyle” demek cezbedici ama zaten biliyorsun ki bir avcıya dönüşecek, ne
olmuş?
Hedefe
ve diğerinden almak istediğiniz şeye odaklayın düşüncenizde: O an, para, ödül
veya basitçe sessiz bir hayat olabilir.
Kimseyi İkna Etmek Zorunda Değilsiniz.
Üstenci
ve kendini ikna eden biriyle tartışmak tamamen faydasızdır çünkü sizi asla
anlamaz ve tartışma köşe başındaki taş gibi hep duracaktır. Bu yüzden taşlı
tartışmadan kaçının, ayaklarınızı ikna edin, o an kendi zamanınızı ve
enerjinizi önemseyin ve başarmak istediğiniz şeye odaklanın.
Şimdilik
burada duracağım, daha çok şey var ama…KEYİFLE KALIN.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder